رد کردن لینک ها

بررسی بازی Assetto Corsa Competizione

اشتراک گذاری

در این دورانی که ژانر ریسینگ تبدیل به یکی از ژانر های تقریبا مرده در صنعت بازی‌سازی تبدیل شده‌است و عملا به جز چندین عنوان با کیفیت، بقیه عناوین یا از دوران اوخ خودشان فاصله گرفته‌اند و یا کلا دیگر خبری از شماره‌های جدیدشان نیست، عرضه یک عنوان ریسینگ برای مخاطبان این ژانر دوست‌داشتنی خبری فوق‌العاده محسوب می‌شود. مخصوصا اگر این عنوان در قالب یک بازی شبیه‌سازی رانندگی عرضه شود. بازی Assetto Corsa یکی از همین عناوینی است که توسط استودیو ایتالیایی Kunos Simulazioni در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. استو کوارسا علارقم آن که در زمینه شبیه‌سازی یک عنوان فوق‌العاده محسوب می‌شود، اما دارای مشکلات فراوانی به خصوص در پورت کنسول‌ها است که از ارائه یک عنوان قابل قبول جلوگیری می‌کند. حال با گذشت شش سال از عرضه نسخه اول و تجربه بیشتری استودیو Kunos Simulazioni آن‌ها عنوان جدیدی را با نام Assetto Corsa Competizione توسعه داده‌اند که این بار تمرکز اصلی آن بر روی مسابقات رانندگی رسمی GT Series و از لحاظ محتوا و ساختار با عنوان بسیار کوچک‌تری نسبت به شماره قبلی طرف هستیم. همین موارد ما را امیدوار می‌کند که تجربه بیشتر استودیو برای ارائه نسخه کنسولی بازی و وسعت کمتر شماره جدید، مشکلات شماره اول آن را هم رفع کرده باشد و این بار شاهد یک عنوان قابل قبول در ژانر ریسینگ باشیم، اما متاسفانه باید گفت Assetto Corsa Competizione به هیچ عنوان نتوانسته مشکلات قبلی را برطرف کند و حتی مشکلات جدیدی را به این سری اضافه کرده‌است.

با اولین بخش و شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش شروع کنیم. بخش کریر که در آن تجربه تبدیل شدن به یک راننده حرفه‌ای مسابقات GT را تجربه خواهید کرد. اما از همان اول می‌توان گفت این بخش به نظر می‌رسد در لحظه‌های آخر مراحل توسعه تنها برای افزودن محتویات بیشتر برای بازی در نظر گرفته شده و فاقد هر گونه عمق و یا حتی تاریخچه مربوط به مسابقات است. در حالی که سازندگان به شدت سعی کرده‌اند قوانین مسابقات GT را به صورت مو به مو در بازی بگنجانند، اما هیچ خبری از توضیح این قوانین و آشنایی بازیکن با شرایط مسابقات نیست و تنها سازندگان به قرار دادن یک ویدیو کوتاه در خصوص آن که شما به عنوان یک راننده آماتور در این مسابقات شرکت خواهید کرد و باید برای پیشرفت خود تلاش کنید، بسنده کرده‌اند. به همین خاطر با عنوانی به شدت گیج کننده در طول مسابقات طرف هستیم. به عنوان مثال در قوانین این مسابقات آمده که باید در طول هر مسابقه حتما یک‌بار به سراغ Pitstop بروید و تعداد فراوانی قوانین هم اجرا کنید. از قوانینی مثل تغییر راننده تا رعایت سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت و در کنار آن اجازه نخواهید داشت سوخت‌گیری کنید. در صورت رعایت نکردن قوانین هم از مسابقات حذف خواهید شد. حالا با شروع بازی هیچ کدام از این قوانین به شما توضیح داده نخواهد شد و بار ها و بار ها به دلیل رعایت نکردن کوچک‌ترین قانونی، شکست خواهید خورد. تنها راه پیدا کردن این قوانین، مراجعه به سایت بازی و به خاطر سپردن ده ها مورد قوانین مختلف است. البته سازندگان سعی کرده‌اند کمی کار ما را راحت کنند و بدین صورت گزینه‌ای در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد تا تعدادی از این قوانین را به صورت خودکار فعال کند، اما این بخش هم دارای مشکلاتی است و معمولا بازی قادر نیست تا به درستی از این گزینه بهره ببرد و در اکثر مواقع باز هم این شما هستید که شکست خواهید خورد. اگر از تمام این موارد آزار دهنده جان سالم به در ببرید و یا حتی با قوانین هم آشنا باشید، باز هم در نهایت بخش کریر چنگی به دل نمی‌زند و تنها نام مسابقات GT و قوانینش در این جا وجود دارند و هیچ وقت این حس به شما دست نخواهد داد که در حال رقابت در یکی از مهم‌ترین مسابقات اتومبیل رانی جهان هستید. در کنار این بخش، بخش قهرمانی، آنلاین و تمرینی هم برای ما در دسترس هستند که هر چند تعدادشان زیاد نیست اما در کل وضعیت بهتری نسبت به بخش کریر دارند. بخش‌های قهرمانی گزینه‌های بیشتری را در اختیار بازیکن برای تغییر قوانین سفت و سخت مسابقات می‌گذارند و از این حیث آزادی عمل بیشتری در اختیار ما قرار می‌گیرد.

مسابقات بخش آنلاین همانند بخش آفلاین در کنار ۱۹ راننده دیگر انجام می‌شود، اما در حال حاظر به دلیل تعداد کمتر پلیر‌ ها در این بخش غیر ممکن است در هیچ یک از بخش‌های آنلاین شاهد برگزاری مسابقه با تعداد کامل بازیکنان باشیم. البته یکی از نقاط قوت این بخش، حضور رانندگانی است که به صورت کامل قواعد شرکت در یک عنوان شبیه‌سازی را رعایت می‌کنند و همانند عنوانی مثل فورتزا شاهد حضور بازیکنانی نیستم که پیست‌های مسابقه را تبدیل به یک میدان جنگ کنند. یکی از نکات مثبت Assetto Corsa Competizione وجود آب و هوا و چرخش شب و روز به صورت پویا است. هر چند در حالت کریر امکان تغییر شرایط آب و هوایی در دسترس نیست، اما در دیگر بخش‌ها به صورت کامل شخصی‌سازی این بخش در دسترس قرار می‌گیرد. مسابقات در شرایط بارانی به خوبی شرایط مسابقه و هندلینگ را تغییر می‌دهند، اما از لحاظ بصری نکته قابل توجه‌ای ندارند.

یکی از مواردی که عناوین اتومبیل‌ رانی با آن سنجیده می‌شوند، محتویات آن‌ها مثل تعداد اتومبیل‌ها و پیست‌ها است. با در نظر گرفتن آن که این شماره از استو کوارسا تنها به مسابقات GT اختصاص یافته‌است، در نتیجه نمی‌توان لیست بلند بالایی از اتومبیل‌ها و پیست‌ها را در این عنوان پیدا کرد. تنها ۲۴ اتومبیل برای تجربه بازی در کنار ۱۱ پیست رسمی این مسابقات در دسترس ما قرار می‌گیرند. تمام اتومبیل‌های فصل‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ مسابقات Blancpain GT که شامل اتومبیل‌های مطرحی مثل لامبورگینی هوراکان GT3 و خودرو GTR شرکت نیسان از جمله مواردی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. پیست‌ها هم شامل نام‌های آشنایی مثل سیلوراستون و نورنبرگ می‌شوند که تجربه رانندگی در آن‌ها همچنان لذت‌بخش‌ است. هر چند از لحاظ کمیت بازی قوی عمل نمی‌کند، اما از لحاظ کیفیت چه از لحاظ طراحی پیست‌ها و چه توجه به جزئیات اتومبیل‌ها با عنوان درخشانی طرف هستیم. برای طراحی هر کدام از اتومبیل‌ها، مدل‌های واقعی آن‌ها به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌است. از لحاظ هندلینگ هم به خوبی وزن، قدرت موتور و شتاب اتومبیل‌‌ها همانند نمونه واقعی آن‌ها به خوبی قابل لمس هستند. هر چند شخصی‌سازی اتومبیل‌ها و تغییر موارد ظاهری امکان پذیر نیست، اما همچنان می‌توان مواردی مثل میزان باد تایر ها و اجزای داخلی اتومبیل‌ها را برای بهبود عملکردشان تغییر داد.

در حالی که به نظر می‌رسد Assetto Corsa Competizione به دلیل مشکلات فراوانش در بخش‌های دیگر در حال نابودی است، اما همچنان گیم‌پلی و بخش رانندگی در این بین وجود دارد که همانند الماسی در دل تاریکی‌ها خوش می‌درخشد. یکی از مواردی که معمولا سازندگان عناوین شبیه‌سازی با آن مشکل دارند، طراحی مناسب کنترل و هندلینگ اتومبیل‌ها برای دسته‌های کنسولی است. به عنوان مثال در عنوان Project Cars عملا تجربه بازی به وسیله‌ کنترلر های استاندارد کنسولی به امری خسته کننده و طاقت فرسا تبدیل می‌شود و تنها گزینه موجود خرید یک فرمان دارای فورس فیدبک است. خوشبختانه سازندگان استو کوارسا تلاش فراوانی کرده‌اند تا هندلینگ بازی به وسیله کنترلر ها میسر شود و بدین صورت از همان شروع متوجه این مورد خواهید شد که با عنوانی فوق‌العاده لذت بخش طرف هستیم. به لطف فیزیک واقعی و توجه فراوانی به مواردی مثل جاذبه و چسبندگی لاستیک ها به سطح آسفالت، به راحتی می‌توان تجربه رانندگی را در گیم‌پلی تجربه کرد. وزن اتومبیل‌ها به خوبی حس می‌شود و ما کاملا بر کنترل اتومبیل‌ها دسترسی داریم. البته باید خاطر نشان شوم که این عنوان اصلا برای افراد مبتدی و کسانی که قصد دارند برای اولین‌بار یک عنوان شبیه‌سازی را تجربه کنند، ساخته نشده و کنترل ماشین‌ها و رانندگی در پیست‌ها نیاز به تمرین و آشنایی کامل به تمام اجزای اتومبیل‌ها و مسیر پیست‌ها دارد. هر چند گزینه‌هایی برای آسان تر کردن کنترل اتومبیل‌ها در دسترس قرار دارند، اما این موارد خلاصه می‌شوند به گزینه‌هایی مثل تغییر تعویض دنده به حالت اتومات و یا افزایش پایداری در سطح پیست‌ها و در عمل بعد از فعال کردن تمام این موارد، باز هم با یک عنوان به شدت شبیه‌سازی طرف هستیم. مواردی که قطعا به عنوان یک نکته مثبت برای این عنوان محسوب می‌شوند.

هوش مصنوعی هم از دو جهت قابل ارزیابی است. رقبا در این عنوان همانند رانندگان حرفه‌ای عمل می‌کنند که به هیچ عنوان برای شرایط خاص ساخته نشده‌اند. بدین صورت با شروع مسابقات در کنار با تجربه ترین رانندگان به رقابت خواهید پرداخت، اما کافی است که کمی در این بین شیطنت یا حتی مرتکب اشتباه شوید و در این حال عکس‌العمل دیگر رانندگان خیلی جالب نیست و شاهد مواردی هستیم که در شرایط واقعی غیر ممکن است در یک مسابقه اتومبیل رانی به وقوع بپیوندد. به عنوان مثال اگر تصمیم بگیرید کمی سرعت خود را بیش از حد برای گذر از یک پیچ کم کنید، رقیب شما بدون توجه به این مورد همچنان با سرعتی که از قبل برایش برنامه ریزی شده به مسیر خود ادامه می‌دهد و به این صورت با اتومبیل شما برخورد کرده و از جاده خارج خواهید شد. مورد دیگر نبود هر گونه اشتباهات انسانی از جانب هوش مصنوعی است. در طول مسابقات به شدت حس یک‌نواخت بودن رقبا حس می‌شود. این را هم در نظر بگیرید که در دیگر عناوین شبیه‌سازی مثل سری فورتزا موتوراسپورت با سیستم پیچیده درایوآتار طرف هستیم که در هر مسابقه دست به تغییر هوش مصنوعی با الگو گرفتن از رانندگی دیگر بازیکنان می‌زند تا همیشه حس تازگی در مسابقات به چشم آید.

با عنوانی طرف هستیم که با استفاده موتور آنریل ۴ ساخته شده و تقریبا می‌توان گفت از معدود عناوینی محسوب می‌شود که در سبک ریسینگ از این موتور گرافیکی استفاده کرده‌است. نتیجه کلی نه عنوان چشم‌نوازی است که بتواند رقیبی برای دیگر عناوین این ژانر محسوب شود و نه در عمل می‌توان از آن به عنوان یک بازی ضعیف نام برد. طراحی ماشین‌ها با آن که با دقت و جزئیات کاملی صورت گرفته، اما مواردی مثل نورپردازی و شکست نور در بدنه اتومبیل‌ها تعریف زیادی ندارند. تعداد پالیگان‌ها هم در مقایسه با رقبا در سطح بسیار پایین تری قرار می‌گیرد. در طراحی پیست‌ها هم با وضعیت مشابه‌ای طرف هستیم. از یک طرف طراحی آن‌ها به بهترین شکل ممکن انجام شده، اما در طرف دیگر از مدل‌های دو بعدی و بی‌کیفیت برای اکثر آبجکت‌های محیطی مثل درختان و تماشاچی‌ها استفاده شده‌است. در کنار تمام این موارد، بازی دارای مشکلات فنی فراوانی است که در بعضی از موارد عملا لذت تجربه بازی را از بین می‌برند. به عنوان مثال در طول مسابقات در آب و هوای بارانی  شاهد هاله‌ نور همانند یک جعبه در اطراف تعدادی از اتومبیل‌ها هستیم. در کنار این موارد نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه هم در یک عنوان شبیه‌ساز مورد قابل قبولی نیست و به راحتی می‌تواند تجربه مسابقات را تغییر دهد. خوشبختانه در استفاده از افکت‌های صدایی و صدا های ضبط شده، همانند دیگر بخش‌ها مشکلی وجود ندارد و از این لحاظ حتی می‌توان از این سری به عنوان یکی از بهترین عناوین ریسینگ نام برد. صدای اتومبیل‌ها به صورت کامل و به بهترین شکل ممکن از روی نمونه‌های واقعی آن‌ها ضبط شده‌اند و به خوبی حس حضور در مسابقات را ما منتقل می‌کنند. حسی که صدای غرش هوراکان با موتور ۶۳۰ اسب بخاری‌اش در شروع مسابقات به ما منتقل می‌کند، قطعا یکی از موارد قابل تحسین استو کوارسا محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری:

Assetto Corsa Competizione یک عنوان ناقص و پر از اشکال است که تنها به لطف گیم‌پلی و هندلینگ دقیقش می‌تواند علاقمندان به سبک ریسینگ را سرگرم کند. بخش کریر کم عمق و قوانین سفت و سخت این بخش، نیمی از لذت تجربه بازی را از بین برده‌است. همچنین مشکلات تکنیکی و نرخ فریم ۳۰ هم دیگر مواردی هستند که به عنوان نکات منفی می‌توان از آن‌ها نام برد. در مجموع این عنوان نتوانسته مشکلات شماره اول را بر طرف سازد و تنها مشکلات جدیدی را به آن اضافه کرده که در حال حاظر تجربه آن را به امری خسته کننده تبدیل می‌کند. البته فراموش نکنیم اکثر مشکلات تکنیکی و مشکلات بخش بصری تنها در پورت نسخه‌های کنسولی موجود هستند و نسخه PC دارای این مشکلات نیست.

مطالب پیشنهادی:

امتیاز بازی‌سنتر – 7

7 امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت: هندلینگ و فیزیک دقیق و نزدیک به واقعیت کنترل مناسب برای کنترلر های استاندارد کنسولی وجود چرخه پویا شب و روز و آب و هوا شبیه ساز دقیق برای تمام موارد نقاط ضعف: بخش کریر کم عمق و بدون ارزش استفاده نامناسب از پتانسیل مسابقات GT نرخ فریم ۳۰ برای نسخه‌های کنسولی وجود مشکلات فنی و تکنیکی این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: Be the first one !
X